Onderzoek naar de werking van het puberbrein

Fundamentele inzichten in de werking van het puberbrein helpen docenten en ouders om adolescenten beter te laten functioneren. Hoogleraar Eveline Crone bestudeert de uitvoerende functies – zoals planning en gedrag – van de jongvolwassen hersenen.

Van rebels tot ongeïnteresseerd: het gedrag van pubers zorgt bij ouders en docenten voor behoorlijk wat kopzorgen, en hun leerprestaties hebben er soms behoorlijk onder te lijden. Veel van dat gedrag kan verklaard worden door gedetailleerd hersenonderzoek. Eveline Crone en haar onderzoeksgroep kijken naar de zogeheten uitvoerende functies (zoals planning en gedrag), die tot uiting komen in de prefrontale cortex.

Crone: ‘We geloven dat die functies ontzettend belangrijk zijn voor leren, soms nog belangrijker dan of je iets goed kunt onthouden. De functies vormen je gereedschap om een probleem aan te pakken. Wat we hebben ontdekt, is dat die functies zich gedurende een vrij lange periode ontwikkelen. Maar de lengte van dat proces verschilt per functie. Je werkgeheugen bijvoorbeeld, wat je helpt om opdrachten te onthouden, ontwikkelt zich tot je twintigste. Het vermogen om je gedrag op tijd te kunnen remmen, ontwikkelt zich al in de kindertijd.’ Lees verder op http://www.ggznieuws.nl/home/onderzoek-naar-de-werking-van-het-puberbrein/

Leave a Reply