Angst & Paniek

Bang voor je eigen angst

Dag in dag uit voel je je angstig. Je voelt dat je het niet onder controle hebt. Het maakt je onzeker en gespannen. Je gaat negatiever denken, slechter luisteren, en je gedrag laat je in de steek. Daar bovenop is een negatieve reactie van je omgeving te verwachten. En voor je het weet, zit je in een vicieuze cirkel. Je denkt ‘zie je wel, ik dacht het al’.

Wat heb ik

Je kunt voor verschillende dingen angst en/of teveel spanning hebben. Je gaat blozen, trillen of zweten als je bang bent om negatief veroordeeld te worden. Denk aan spannende situaties als rijexamens, tests en presentaties. Of je gaat gedachten, gevoelens, situaties en activiteiten vermijden als je een impactvolle gebeurtenis hebt meegemaakt. Het vermijden op korte termijn geeft rust en ontspanning. ‘Denk er maar niet meer aan’. Dat is wel goed bedoeld maar werkt niet. Of je maakt je iedere keer zorgen om wat anders. De ene keer over je gezondheid en de andere keer over je werk. Je tobt wat af. Je ligt nachtenlang te piekeren, en je raakt maar niet gerustgesteld.

Wat is er aan te doen

In ieder geval is het belangrijk dat je de angst en/of spanning onderkent. Het zit voor een groot gedeelte in je hoofd en is vaak gebaseerd op vroegere ervaringen. Dat gaat niet weg. Ook niet als je maar je best blijft doen. Wanneer je jezelf op een systematische manier en onder veilige omstandigheden (praktijk, thuis) confronteert met je spanningen, kun je leren met de spanning om te gaan. Met andere woorden, je gaat wennen aan de situatie. Met gesprekken en opdrachten leer je dingen anders aan te pakken. Met als doel dat je rust, ontspanning en controle kunt ervaren.

Soorten angst:

– voor relaties, liefde, vriendschap

– sociale situaties: verjaardag, feestje, receptie, sollicitatiegesprek

– fysieke acties: dansen, sporten, klussen

– fouten maken, falen, afwijzing

– specifieke dingen: dieren, het donker, afgesloten ruimten, ziekte

– rampdenken

– over jezelf: niet slim genoeg, denken niet te kunnen, de waarheid

– wat anderen denken, de verontwaardiging

Wat te doen

Bel voor een afspraak. En leer om te gaan met je angst. Een beetje spanning en alert zijn is goed, maar als je het als een last gaat ervaren, neem dan contact op.

Een artikel over verschillende soorten angst op het Gezondheidsnet

 

Angststoornissen op een rij

Angst als slechte raadgever

 

Caroline van den Akker, gewijzigd 08-12-2016

Angst is een gezonde emotie die we allemaal kennen. Het zorgt ervoor dat we enge steegjes vermijden en actie ondernemen als we bijvoorbeeld gewond zijn. Soms slaat de angst echter door. Bij mensen met een angststoornis heeft angst zich ontwikkeld tot de spreekwoordelijke ‘slechte raadgever’.

Angststoornissen behoren tot de meest voorkomende psychische stoornissen. Vrouwen hebben over het algemeen twee keer zoveel kans op een angststoornis dan mannen. De oorzaak van de stoornissen is in veel gevallen een combinatie van aanleg, gevoeligheid, nare ervaringen en een verstoorde balans in hersenstofjes (waaronder serotonine en noradrenaline).

Soorten

Binnen de psychiatrie zijn vele soorten angststoornissen bekend. Dit zijn de meest voorkomende verschijningsvormen:

1. Enkelvoudige fobie (angst voor spinnen, hoogtes, bloed, ongelukken, etc.)

2. Sociale fobie (specifiek: bijvoorbeeld spreken in het openbaar, of gegeneraliseerd: sociale angst)

3. Paniekstoornis, met of zonder agorafobie (pleinvrees)

4. Obsessieve-compulsieve stoornis (dwangstoornis)

5. Gegeneraliseerde angststoornis (overmatig piekeren)

6. PTSS: post-traumatische stress-stoornis

 

De meeste van deze fobieën en stoornissen worden gekenmerkt door onder andere de volgende symptomen:

– concentratiestoornissen

– piekeren

– agitatie

– rusteloosheid

– bezorgdheid

– ongeduld

– slaapproblemen

 

Focus

Fobieën verschillen op twee punten van de overige stoornissen: focus en duur. Bij fobieën is er een extreme vrees voor een object. Het gevolg is dat patiënten dit object zo goed mogelijk vermijden.

Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis en paniekstoornis hebben een willekeurige angst. De eerste groep piekert continu, over letterlijk van alles. Een paniekstoornis kan op elk willekeurig moment optreden, meestal zonder directe aanleiding. Lees verder op https://www.gezondheidsnet.nl/angst-en-fobie/angststoornissen-op-een-rij

BEZOEK MIJ

Kroeskarperlaan 44

(langs boompjes, einde poort)
2215 XP Voorhout

OPENINGSTIJDEN

Ma t/m Do van 07:00 tot 17.30
Vrij en Za van 07:00 tot 12.00

NEEM CONTACT OP

070-3306105 voor een afspraak
0620012163 voor collega’s

petra@psycholoogvoorhout.nl